به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس مهندس مقبلی مدیر کل راه و شهرسازی فارس در جلسه با اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان فارس گفت : ساخت و ساز از دیر باز در ایران سابقه درخشانی دارد و هم در حوزه اجرا و هم در حوزه معماری جایگاه ویزه و افراد صاحب نامی در این علم داشته ایم و بناهای تاریخی و آثار باستانی معرف سابقه این دانش در کشور ما می باشد.

وی افزود: متاسفانه در سالهای گذشته این حرفه به دست نا اهلان و غیر متخصصان افتاد و تلفات و خسارتهای زلزله بم و طبس و منجیل نمونه بارز این آفت می باشد.

مهندس مقبلی تصریح کرد: 20 سال از تشکیل ، تشکلهای نظام مهندسی در استانها میگذرد و کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است و سبب شده که جلوی بسیاری از تخلفات و  سوء استفادهها گرفته و شاخت و سازها به دست حرفه ایها ساماندهی گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی متذکر شد: در این سالها هر چه از عمر سازمانهای نظام مهندسی میگذرد جای بسی خوشحالی است که در حوزه ایمنی ساخت و سازها قوی تر می شود اما نباید به اینها قانع باشیم و باید در جهت ارتقاء سطح علمی ساخت و سازها بسیار تلاش نماییم.

مهندس مقبلی گفت: ما باید به دنبال ارتقاء جایگاه مهندسی در کشورمان باشیم  و بگونه ای عمل کنیم که بتوانیم نه تنها در کشور بلکه این دانش را به بیرون از مرزها صادر کنیم.

وی با اشاره به استفاده از دانش بومی فرزندان این مرز و بوم افزود: ما در گذشته از مهندسین و مشاورین خارجی در طراحی ها و ساخت و سازها استفاده می کردیم و اکنون خوشبختانه به تمام این دانشها رسیده ایم و همه این امور بدست توانمند فرزندان این کشور انجام می پذیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نه چندان دور شاهد استفاده از خدمات مهندسی ایرانیان در سراسر دنیا باشیم و بتوانیم ارزآوری برای کشورمان از این دانش داشته باشیم.

مهندس مقبلی در پایان از جامعه مهندسان خواست که هم مسایل اقتصادی و هم مسایل فنی را در اجراهای پروژه ها در نظر بگیرند و آموزش نقش بسیار موثری در حوزه کاری مهندسی دارد.

در ادامه جلسه مهندس حسین پوراسدی رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس از تعامل خوب سازمان نظام مهندسی فارس با اداره کل راه و شهرسازی فارس سخن گفت و افزود: تعامل خوب بین این دو مجموعه زبانزد و در کل کشور نمونه است.

وی تصریح کرد: ارتقاء دانش مهندسی و حرکت در چهارچوب ضوابط و قوانین از اهداف اصلی سازمان نظام مهندسی استان فارس است.

مهندس رجبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی فارس نیز در ادامه از تلاش سازمان نظام مهندسی برای ارائه خدمات مهندسان در استان تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان تلاش کرده است سازمانی چندمنظوره و بازوی توانمند اجرایی استان باشد.

وی متذکر شد : سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس تبدیل به سبدی از ارائه انواع خدمات مهندسی به استان شده است.

در ادامه جلسه مهندس مهرداد خواجه پور دبیر هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: هر جا همدلی و همراهی بین راه و شهرسازی و شهرداری و نظام مهندسی بوده معضلات ساختمانها حل شده است.

خواجه پور افزود: حضور مهندس مقبلی در کرمان و تجربه زلزله بم را به فال نیک می گیریم و خواستار همراهی راه و شهرسازی در حل تثبیت حضور سازندگان ذیصلاح در استان می باشیم.

وی تصریح کرد: تمام موارد فنی اعم از کنترل استاندارد مصالح و کنترل کیفیت و.... باید توسط سازندگان انجام شود.

دبیر هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی فارس متذکر شد: در صورت عدم استفاده از سازندگان ذیصلاح در حوزه ساخت و سازها شاهد اتفاقات و خسارتهایی مانند زلزله بم خواهیم بود.