دکتر پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل راه و شهرسازی فارس به ظرفیت های تاریخی این استان اشاره کرد.
وی با بیان اینکه حدود 360 هکتار بافت تاریخی در دل شهر شیراز وجود دارد،اظهار داشت: این بافت تاریخی و فرهنگی از ظرفیتهای مهم شهر محسوب میشود و دارای اهمیت ثبت جهانی است.
او با اشاره به آثاری همچون تنگ چوگان،کاخ ساسانی و کاخ سروستان،همچنین شهرهایی همچون دراب گرد و گور اذعان داشت:وجود این آثار و شهرها در استان موقعیا آن را نسبت به دیگر استان ها متمایز کرده است و به ندرت در دنیا اینچنین آثاری در نقطه ای محدود جمع می شوند.از این رو پتانسیل ثبت جهانی را دارد.
حناچی میراث جهانی را موتور مولد تولید ثروت دانست و افزود:آثاری که ثبت جهانی می شوند محدود به مردم منطقه یا کشور نمی شوند و جهان را تحت تاثیر قرار می دهند.
معاون معماری و شهرسازی تصریح کرد:حفاظت و توسعه میراث جهانی می بایست در راستای یکدیگر صورت گیرد زیرا اگر تنها به سمت حفاظت پیش برویم نتیجه ای تخریبی در بر خواهد داشت.از این رو باید بتوانیم تولید ثروت داشته باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این مراسم با بیان اینکه در فارس از نظر راه، عقب ماندگی جدی داریم،تصریح کرد: از منظر حوادث رانندگی و تلفات جاده ای نیز جزء استان های اول هستیم و باید در این مبحث کارهای بزرگتری انجام دهیم.
خلیل رضائیان ادغام راهداری و اداره کل حمل و نقل و پایانه ها و تشکیل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای را بیانگر اهمیت این حوزه دانست و افزود: سایر مجموعه ها خصوصا راهداری و راهنمایی و رانندگی باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که تصادفات رانندگی و تلفات جاده ای در استان کااهش یابد و در این میان نقش دیگر دستگاه ها نیز موثر است.
وی خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید در مقطعی کار خود را آغاز کرد که با بدهی های کلانی در بخش عمرانی مواجه بود و این بدهی ها عمدتاً متعلق به دو وزارتخانه راه و شهرسازی و نیرو بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس 900 میلیارد ریال از بدهی های راه و شهرسازی در حوزه راه و مسکن مهر را مربوط به فارس دانست و گفت: به رغم این میزان بدهی با تدبیر و برنامه ریزی، اجازه داده نشد که فعالیت های عمرانی و کارها تعطیل شود.
رضائیان در ادامه اضافه کرد:دولت تدبیر و امید زمانی کار خود را آغاز کرد که قیمت نفت از 100 دلار به 40 دلار رسیده بود اما،به برکت برجام امروز صادرات نفت همچون قبل از تحریم در حال انجام است.
وی یادآور شد:دولت با تنوع بخشی و منابع اعتباری توانست پروژه ها را به گونه ای مدیریت کند که زنده نگاه داشته شد و آزاد راه شیراز-اصفهان در مقطعی به این دولت تحویل داده شد که تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما،هم اینک با وجود هزاران ماشین آلات و 2 هزار نفر نیرو این پیشرفت به 50 درصد افزایش یافته است و امیدواریم فارسیان در سال 97 شاهد بهره برداری از این پروژه باشند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس این استان را استانی فرهنگی،مذهبی و تاریخی برشمرد و اذعان داشت:در شیراز 360 هکتار بافت تاریخی و مذهبی وجود دارد که مختص فارس نیست.همچنین به دلیل خشکسالی متوالی مهاجرت و بعضأ حاشیه نشینی تبعات بدی را برای فارس به همراه داشته است.
رضائیان در بخشی از سخنان خود به مشکلات مسکن مهر اشاره کرد و افزود:این پروژه در دولت قبل شکل گرفت اما مشکلاتش به این دولت منتقل شد و95 هزار واحد از این 111 هزار مسکن مهر مربوط به فارس است که تاکنون 40 هزار واحد آن افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی طرح کارشناسانه ای را در دستور کار خود قرار داده است ،گفت: این طرح شامل مسکن هایی در قالب مسکن اجتماعی است که در حال تدارک مراحل اولیه آن هستیم.
مهندس تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز اظهار کرد: حفظ و نگهداری راه های استان نیازمند تلاش و کوشش تمامی کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود که در این راه همه با تمام وجود همت خواهیم گمارد.
وی با ذکر سابقه و پیشینه کاری خود گفت: استان فارس از لحاظ راه های ملی در حال ساخت در رتبه اول کشور قرار دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: فارس در توسعه خطوط ریلی نیز در نقطه مطلوب و جزو استان های ممتاز به شمار می رود.
شایان ذکر است که مهندس تکاور سوابق درخشانی همچون مدیر جهاد سازندگی فارس، مدیر کل و معاون راه و ترابری فارس،مدیرکل راه و ترابری بوشهر(به مدت 8 سال) ، مدیر کل راه و ترابری کهگیلویه و بویر احمد و مجری ساخت بزرگراه فیروزآباد – جم – عسلویه را در کارنامه کاری خود دارد.