وزیر راه و شهرسازی: توزیع کار مهندسی بر اساس رقابت بازنگری می‌شود/ توجه به اشتغال مهندسان در پساتحریم اجلاس وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم توجه به اشتغال مهندسان در پساتحریم گفت: نظام توزیع کار در حال حاضر کاملاَ اداری است و مسئله رقابت در داخل و خارج از کشور در امور مهندسی وارد نشده است که امیدواریم در این خصوص بر اساس رقابت بازنگری شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز سه‌شنبه در هجدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در اردبیل گفت: تعداد دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی رو به افزایش است که البته از این تعداد مورد نیاز ارزیابی صورت نگرفته و نیاز است با این رشد شتابان، فکری به حال اشتغال جامعه مهندسی صورت گیرد. همچنین در جهان پس از تحریم به بازارهای فراملی باید وصل شویم و قاعده بازی را آهسته عوض کنیم.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به سمت رقابت بین‌المللی و جستجوی شغل در سطح جهانی باشیم و مهندسان در حوزه آموزش نیز باید قدرت رقابت بین‌المللی داشته باشند در خصوص توسعه بازار ساختمان اظهار کرد: توسعه بازار ساختمان در داخل کشور اصلی‌ترین بحث است که به دلایل رکود تورمی و مشکلات اقتصادی آمار صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش یافته است که امیدواریم با شرایط جدید با آغاز رونق در حوزه ساخت و ساز بتوانیم اشتغال مهندسان را نیز توسعه دهیم.
آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: کسانی که تمام وقت در حوزه مهندسی فعال هستند باید نسبت به افرادی که در کنار شغل اداری خود به این حرفه می‌‌پردازند منافعی داشته باشند. تا به امروز ۱۹ مبحث مقررات ملی ساختمان مصوب شده است و سال گذشته ویرایش چهارم آیین‌نامه زلزله انجام شد که با رشد شتابان شهرنشینی شاهد افزایش ساخت و ساز ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله هستیم.
وی با اشاره به انجام پژوهشی در سال ۱۳۸۶ گفت: این پژوهش نشان داد اکثر مهندسان ار رعایت مقررات ملی ساختمان خشنود هستند و در حال حاضر مهندسان برای ورود به حرفه باید مقررات ملی ساختمان باید آزمون دهند. ۳۵ درصد مصرف انرژی در ساختمان‌ها صورت می‌گیرد که با رعایت مقررات ملی ساختمان می‌توان این رقم را بهینه کرد.